Inhalt
Smarter Learning!
Inhalt
Bundesland, Schulart & Klasse
Bundesland, Schulart & Klasse
SN, Gymnasium
Baden-Württemberg
Berufl. Gymnasium (AG)
Berufl. Gymnasium (BTG)
Berufl. Gymnasium (EG)
Berufl. Gymnasium (SGG)
Berufl. Gymnasium (TG)
Berufl. Gymnasium (WG)
Berufskolleg - FH
Gemeinschaftsschule
Gymnasium (G8)
Gymnasium (G9)
Hauptschule
Realschule
Werkrealschule
Bayern
Fachoberschule
Gymnasium
Mittelschule
Realschule
Berlin
Gymnasium
Integrierte Sekundarschule
Brandenburg
Gesamtschule
Gymnasium
Oberschule
Bremen
Gymnasium (G8)
Oberschule (G9)
Hamburg
Gymnasium
Stadtteilschule
Hessen
Berufl. Gymnasium
Gesamtschule
Gymnasium (G8)
Gymnasium (G9)
Haupt- und Realschule
Hauptschule
Realschule
Mecklenburg-Vorpommern
Gesamtschule
Gymnasium
Niedersachsen
Gymnasium (G8)
Gymnasium (G9)
Integrierte Gesamtschule
Kooperative Gesamtschule
Oberschule
Realschule
NRW
Gesamtschule
Gymnasium
Hauptschule
Realschule
Sekundarschule
Rheinland-Pfalz
Gesamtschule
Gymnasium
Saarland
Gemeinschaftsschule
Gesamtschule
Gymnasium
Realschule
Sachsen
Gymnasium
Oberschule
Sachsen-Anhalt
Fachgymnasium
Gesamtschule
Gymnasium
Sekundarschule
Schleswig-Holstein
Gemeinschaftsschule
Gymnasium (G8)
Gymnasium (G9)
Thüringen
Berufl. Gymnasium
Gemeinschaftsschule
Gesamtschule
Gymnasium
Regelschule
Klasse 6
Klasse 12
Klasse 11
Klasse 10
Klasse 9
Klasse 8
Klasse 7
Klasse 6
Klasse 5
Fach & Lernbereich
Fachauswahl: Englisch
Mathe
Deutsch
Englisch
Bio
Chemie
Physik
Geschichte
Geo
Lernbereich
Lektürehilfen
Abitur LK
BLF
Kompetenztest 8
Abitur LK
Prüfung
wechseln
Abitur LK
BLF
Kompetenztest 8
Smarter Learning!
Schneller lernen mit deinem SchulLV-Zugang
  • Zugang zu über 1.000 Original-Prüfungsaufgaben mit Lösungen von 2004-2019
  • Alle Bundesländer und Schularten, empfohlen von über 2.300 Schulen in Deutschland
  • Digitales Schulbuch: Über 1.700 Themen mit Aufgaben und Lösungen
  • Monatlich kündbar, lerne solange du möchtest
Jetzt Zugang freischalten!

Thema 1: Cartoons

Aufgaben
Download als Dokument:PDF

Praktischer Prüfungsteil: Cartoons

$\blacktriangleright\;$ Thema:
Sustainability
Living a sustainable life is becoming increasingly important for many people.
#sustainability
$\blacktriangleright\;$ Aufgabenstellung:
  1. Comment on the cartoon.
  2. Together with your partner talk about the concept of sustainability.
  3. Collect ideas for a campaign that you would like to launch at your school.
#cartoon
Cartoon for partner A
#cartoon
Cartoon for partner B
#cartoon
Bildnachweise [nach oben]
[1]
© Marty Bucella/cartoonstock.com
[2]
© Harley Schwadron/cartoonstock.com
Weiter lernen mit SchulLV-PLUS!
Jetzt freischalten
Infos zu SchulLV PLUS
Ich habe bereits einen Zugang
Zugangscode einlösen
Login
Tipps
Download als Dokument:PDF

Praktischer Prüfungsteil: Cartoons

$\blacktriangleright\;$ Thema:
Sustainability
Living a sustainable life is becoming increasingly important for many people.
$\blacktriangleright\;$ Aufgabenstellung:
  1. Comment on the cartoon.
  2. Together with your partner talk about the concept of sustainability.
  3. Collect ideas for a campaign that you would like to launch at your school.
Diese Aufgabe ist als Partnerarbeit angelegt. Wenn du gerade alleine lernst, kannst du dir ein Cartoon aussuchen. Behandle dementsprechend Nummer 2 als Mindmap Aufgabe. Bei Aufgabe 1 sollst du zuerst den Cartoon kommentieren. Diese Aufgabe erfordert von dir 4 Teilschritte. Zuerst musst du dir einen allgemeinen Eindruck verschaffen, um die Hintergründe zu erkennen. Thema, Veröffentlichungsort, Zielgruppe?
Nun kommt die Beschreibung der Karrikatur. Achte auf Farben, Bildkomposition, wie wird die Szene dargestellt und kommen Symbole vor?
Jetzt ist die Erklärung an der Reihe. Was soll dir vermittelt werden? Welches soziale Phänomen wird dargestellt?
Abschließend liegt es an dir eine Meinung zu formulieren. Wurdest du überzeugt, wie wirk der Cartoon auf dich?
Für Aufgabe 3 ist es wichtig machbare Vorschläge zu formulieren, dein Ziel ist es drei Projekte zu beschreiben die an deiner Schule durchgeführt werden könnten.
Weiter lernen mit SchulLV-PLUS!
Jetzt freischalten
Infos zu SchulLV PLUS
Ich habe bereits einen Zugang
Zugangscode einlösen
Login
Lösungen
Download als Dokument:PDF

Praktischer Prüfungsteil: Cartoons

$\blacktriangleright\;$ Thema:
Sustainability
Living a sustainable life is becoming increasingly important for many people.
#sustainability#environmentalproblems
$\blacktriangleright\;$ Aufgabenstellung:
  1. Comment on the cartoon.
  2. Together with your partner talk about the concept of sustainability.
  3. Collect ideas for a campaign that you would like to launch at your school.
#creativewriting#comment#cartoon

Cartoon A

1.
Comment on the cartoon.
Tipp
Diese Aufgabe ist als Partnerarbeit angelegt. Wenn du gerade alleine lernst, kannst du dir ein Cartoon aussuchen. Behandle dementsprechend Nummer 2 als Mindmap Aufgabe. Bei Aufgabe 1 sollst du zuerst den Cartoon kommentieren. Diese Aufgabe erfordert von dir 4 Teilschritte. Zuerst musst du dir einen allgemeinen Eindruck verschaffen, um die Hintergründe zu erkennen. Thema, Veröffentlichungsort, Zielgruppe?
Nun kommt die Beschreibung der Karrikatur. Achte auf Farben, Bildkomposition, wie wird die Szene dargestellt und kommen Symbole vor?
Jetzt ist die Erklärung an der Reihe. Was soll dir vermittelt werden? Welches soziale Phänomen wird dargestellt?
Abschließend liegt es an dir eine Meinung zu formulieren. Wurdest du überzeugt, wie wirk der Cartoon auf dich?
Für Aufgabe 3 ist es wichtig machbare Vorschläge zu formulieren, dein Ziel ist es drei Projekte zu beschreiben die an deiner Schule durchgeführt werden könnten.
Tipp
Diese Aufgabe ist als Partnerarbeit angelegt. Wenn du gerade alleine lernst, kannst du dir ein Cartoon aussuchen. Behandle dementsprechend Nummer 2 als Mindmap Aufgabe. Bei Aufgabe 1 sollst du zuerst den Cartoon kommentieren. Diese Aufgabe erfordert von dir 4 Teilschritte. Zuerst musst du dir einen allgemeinen Eindruck verschaffen, um die Hintergründe zu erkennen. Thema, Veröffentlichungsort, Zielgruppe?
Nun kommt die Beschreibung der Karrikatur. Achte auf Farben, Bildkomposition, wie wird die Szene dargestellt und kommen Symbole vor?
Jetzt ist die Erklärung an der Reihe. Was soll dir vermittelt werden? Welches soziale Phänomen wird dargestellt?
Abschließend liegt es an dir eine Meinung zu formulieren. Wurdest du überzeugt, wie wirk der Cartoon auf dich?
Für Aufgabe 3 ist es wichtig machbare Vorschläge zu formulieren, dein Ziel ist es drei Projekte zu beschreiben die an deiner Schule durchgeführt werden könnten.
The scene is set in a grocery store. We see two women at the counter. One woman is looking like a customer and is trying to hold many grocery items. While the woman on the other side of the counter, who looks like a shop clerk, is stacking even more items onto her stretched out arms. Some of the items the customer has bought are already starting to fall down. Below the drawing we can read what the clerk is saying "We've gone 'Ultra Green' and have stopped offering anything for you to carry your groceries in."
Beschreibung
If you went grocery shopping back in the day, you were given endless plastic bags without being charged for them. Then the shops started to charge a small fee for them. Due to political pressure and increased ecological awareness by the consumer shops are now starting to ban plastic bags completely. A ban of plastic bags is supposed to decrease the amount of garbage created. For the female shopper in the cartoon this is inconvenient. She did not bring a bag with her but expected to be provided with one at the shop. Now she has to carry her groceries by hand, hoping not to drop too many. The situation is clearly too much for the customer.
Erklärung
I am of the opinion that the cartoon describes the dilemma between political demands and their dificult implementation. It is a good approach to ban plastic bags, but without consumers who are prepared, the policy can cause anger and frustration. The supermarket depicted in this cartoon went "Ultra Green and have stopped offering anything for you to carry your groceries in". This statement highlights how abitrary the current policy is, every store does what they want to do. A simple solution must be found and the consumer must understand the necessity of this step.
Meinung
2.
Together with your partner talk about the concept of sustainability.
Thema 1: Cartoons
Abb. 2: Mindmap zum Thema Sustainability
Thema 1: Cartoons
Abb. 2: Mindmap zum Thema Sustainability
3.
Collect ideas for a campaign that you would like to launch at your school.
Many teachers drive to school everyday and probably more parents drive their kids to school everyday. If these people would talk to each other, they would most likely find out that they are taking the same routes. They should switch from taking the same route, to taking the same vehicle. We propose an organized car pool at our school! People would save gas, traffic would be reduced and everybody would get to know each other better.
Fahrgemeinschaft
There are three trash bins in every classroom. But why do they all end up on the landfill while our school gardening group has to buy soil for their projects? We need to start to compost all of the natural waste we produce every day in school. From the apple cores to the banana peels, from the tissues to the brown paper bags, all needs to land on our own compost and not on the landfill. We would save money because the school would have to pay less for the garbage and the school gardening group would not need to buy soil anymore.
Kompost
Another important issue we could imporve is lighting. Technology has improved so much in the last years and we see nothing of that here. We might have new computers, but the light bulbs are 30 years old and waste so much energy. We need to change to LED light in every room. This would save money, save electricity and bring our school truly into the 21$^{st}$ century.
Umstellung Leuchtmittel
#cartoon#comment#creativewriting

Cartoon B

$\blacktriangleright\;$ Aufgabenstellung:
  1. Comment on the cartoon.
  2. Together with your partner talk about the concept of sustainability.
  3. Collect ideas for a campaign that you would like to launch at your school.
1.
Comment on the cartoon.
Tipp
Diese Aufgabe ist als Partnerarbeit angelegt. Wenn du gerade alleine lernst, kannst du dir ein Cartoon aussuchen. Behandle dementsprechend Nummer 2 als Mindmap Aufgabe. Bei Aufgabe 1 sollst du zuerst den Cartoon kommentieren. Diese Aufgabe erfordert von dir 4 Teilschritte. Zuerst musst du dir einen allgemeinen Eindruck verschaffen, um die Hintergründe zu erkennen. Thema, Veröffentlichungsort, Zielgruppe?
Nun kommt die Beschreibung der Karrikatur. Achte auf Farben, Bildkomposition, wie wird die Szene dargestellt und kommen Symbole vor?
Jetzt ist die Erklärung an der Reihe. Was soll dir vermittelt werden? Welches soziale Phänomen wird dargestellt?
Abschließend liegt es an dir eine Meinung zu formulieren. Wurdest du überzeugt, wie wirk der Cartoon auf dich?
Für Aufgabe 3 ist es wichtig machbare Vorschläge zu formulieren, dein Ziel ist es drei Projekte zu beschreiben die an deiner Schule durchgeführt werden könnten.
Tipp
Diese Aufgabe ist als Partnerarbeit angelegt. Wenn du gerade alleine lernst, kannst du dir ein Cartoon aussuchen. Behandle dementsprechend Nummer 2 als Mindmap Aufgabe. Bei Aufgabe 1 sollst du zuerst den Cartoon kommentieren. Diese Aufgabe erfordert von dir 4 Teilschritte. Zuerst musst du dir einen allgemeinen Eindruck verschaffen, um die Hintergründe zu erkennen. Thema, Veröffentlichungsort, Zielgruppe?
Nun kommt die Beschreibung der Karrikatur. Achte auf Farben, Bildkomposition, wie wird die Szene dargestellt und kommen Symbole vor?
Jetzt ist die Erklärung an der Reihe. Was soll dir vermittelt werden? Welches soziale Phänomen wird dargestellt?
Abschließend liegt es an dir eine Meinung zu formulieren. Wurdest du überzeugt, wie wirk der Cartoon auf dich?
Für Aufgabe 3 ist es wichtig machbare Vorschläge zu formulieren, dein Ziel ist es drei Projekte zu beschreiben die an deiner Schule durchgeführt werden könnten.
We see a restaurant scene set in a skycraper. In the background a window is visible through which you see the moon and the skyline. Other elements in the background are the elevator doors and a waiter carrying a tray.
The center of the cartoon is defined by a party of two talking to their hostess. The restaurant guests are a woman and a man who are holding dinner menues. The waitress is talking to them about their dinner options. The subtitle reads "Fish has mercury, meat has e-coli, veggies have pesticides, desserts cause obesity … so we'll have the 'health-concious nothing for dinner' special."
While the man places this order, the waitress is looking motionless but stunned at him.
Beschreibung
The picture elements in the background are clearly indicating that the scene is set in a posh, upper class restaurant. This is underlined by all the men wearing either a necktie or a bowtie. Through this we are reminded that being "health-concious" is a prevalent topic for the upperclass. People who are willing to pay for nothing in order to be healthy are being mocked here. Only people who have too much money and the luxury to spend too much time thinking about food can afford this kind of thinking. The man who orders the "health-concious nothing" named several issues he has with the provided dinner options, underlining his obsession with healthy food.
Erklärung
The cartoon displays pure decadence. People who value food not anymore by it ability to satisfy their hunger but solely by its health properties. They can only tend to their preoccupation with food due to their financial status. Poorer people seldomly question the nutritional value of their meals, but pay attention to the costs and if they are able to feed their family.
Wirkung
I think the cartoon critiques a habit which is becoming more and more visible in our society. The obsession with healthy eating can be seen on the covers of magazines, on the enormous amount of food blogs and tv specials on this topic. Even though it should be a topic discussed in all areas of our society, it is mostly discussed by the well-off. The upper class is using this topic to distinguish themselves even more from the rest of society. Health concious eating is therefore a topic were class and income plays a big role, which is neatly illustrated in the cartoon at hand.
Meinung
2.
Together with your partner talk about the concept of sustainability.
Thema 1: Cartoons
Abb. 4: Mindmap zum Thema Sustainability
Thema 1: Cartoons
Abb. 4: Mindmap zum Thema Sustainability
3.
Collect ideas for a campaign that you would like to launch at your school.
A lot of kids are riding the bus to school or their parents are driving them. To cut down on carbon dioxide and to be a good role model we should implement a "Ride-your-bike-Week". Every student and every teacher should ride their bike to school for atleast one week. Maybe some will then continue to ride their bike to school and possibly incite others to follow their path.On one hand the sustainability aspect would be covered by the health benefits, healthy people are causing lower costs for the health system. On the other hand the sustainability aspect would be dealt with by saving resources through fewer cars on the road.
Fahrradwoche
There are many ways to bring sustainability into our school. The easiest would be to revolutionize the way we learn. Why can't we all get e-books instead of printed books when we read a book? The production of a e-book does not lead to deforestation and the delivery is done by a click instead of a gas guzzling truck.
Digitalisierung
If our school is reluctant to get rid of all paper, then we should at least lobby for recycling paper in our printers. Why have bleached, ultra white copies all of us throw away at the end of the year? It would cut costs and the environment would benefit greatly. At the same time we need to reconsider what we print at all, most of the time printing is an end to itself. Either share it via e-mail or a network you use.
Recyclingpapier
#creativewriting#comment#cartoon
Bildnachweise [nach oben]
[1]
© Marty Bucella/cartoonstock.com
[2]
© 2016 – SchulLV.
[3]
© Harley Schwadron/cartoonstock.com
[4]
© 2016 – SchulLV.
Weiter lernen mit SchulLV-PLUS!
Jetzt freischalten
Infos zu SchulLV PLUS
Ich habe bereits einen Zugang
Zugangscode einlösen
Login
Folge uns auf
SchulLV als App