Part E
Interpreting
1
Read the text about Concorde and answer the questions in German. You need not write complete sentences.
a)
Weshalb konnten aufgrund der großen Flughöhe der Concorde Reiseziele schneller erreicht werden? (zwei Angaben) (2)
b)
Welche Auswirkungen der Druckwelle der Concorde konnte man auf der Erde wahrnehmen? (zwei Angaben) (1)
c)
Wo flog die Concorde mit Überschallgeschwindigkeit? (zwei Angaben) (1)
d)
Weshalb konnte mit der Concorde kein Gewinn gemacht werden? (1)
e)
Wodurch wurde das Vertrauen in die Concorde erschüttert? (1)
f)
Weshalb wurde der Betrieb der Concorde schließlich eingestellt? (1)
Concorde - an extraordinary aircraft
Concorde was the first supersonic passenger-carrying airplane. Being a supersonic aircraft means it could fly faster than the speed of sound.
Concorde operated at altitudes of 50,000 to 60,000 feet — cruising altitudes much higher than any other passenger-carrying aircraft. Due to less traffic at high cruising altitudes, destinations could be reached much faster. In addition, the aircraft was not slowed down so much by the less dense air at such a great altitude. Concorde was therefore capable of flying from London to New York in just about three hours.
When flying at supersonic speed, Concorde caused a shock wave in the air that could be heard on the ground as a very loud ‘boom’ and was even strong enough to shatter glass. This was why the Concorde went supersonic only over the sea or far away from inhabited areas.
The supersonic aircraft was in service from 1976 to 2003. Critics soon stressed that apart from being noisy, Concorde was unprofitable to operate. On a regular flight, it consumed so much fuel that its cost quickly exceeded the money earned by the flight. In 2000, a tragic accident did lasting damage to consumer confidence. So, due to declining passenger numbers Concorde made its last-ever flight on November 26, 2003.
Adapted from
- https://www.dkfindout.com/us/transportation/history-aircraft/concorde/ (16.03.2024);
- https://www.climatechangenews.com/2017/10/27/supersonic-super-rich-super-polluting-next-generation-business-jets/ (10.04.2024);
- https://www.nationalgeographic.co.uk/science-and-technology/2019/08/how-concorde-pushed-limits-then-pushed-them-too-far (10.04.2024);
- https://simpleflying.com/concorde-facts-list/#development-was-funded-by-the-uk-and-france (17.06.2024);
- https://blog.museumofflight.org/why-the-concorde-was-discontinued-and-why-it-wont-be-coming-back (17.06.2024);
- https://www.climatechangenews.com/2017/10/27/supersonic-super-rich-super-polluting-next-generation-business-jets/ (17.06.2024);
- https://www.npr.org/2023/11/24/1211551109/concorde-last-flight-2003 (15.07.2024);
(7 pts)
2
Your exchange partner Agnetha from Sweden is staying at your house soon.
During the exchange there will be a sponsored run at your school.
Inform Agnetha about your PE teacher's instructions.
You need not write complete sentences.
During the exchange there will be a sponsored run at your school.
Inform Agnetha about your PE teacher's instructions.
a)
Erkläre Agnetha, dass wir mit unserem Spendenlauf Waisenkinder in Brasilien unterstützen wollen. Ortsansässige Firmen spenden Geld dafür. (2)
b)
Wenn Agnetha an der Veranstaltung teilnehmen möchte, wird sie an diesem Tag unterrichtsfrei haben. Sag ihr auch, dass wir zusammen einen Sponsor für sie suchen. (2)
c)
Die Klasse, die die größte Entfernung zurücklegt, bekommt einen Preis. Die Verpflegung wird von Eltern der Kinder der fünften Klassen zur Verfügung gestellt.(2)
Inform Agnetha. You need not write complete sentences.
a)
b)
c)
(6 pts)
(13 pts)
Weiter lernen mit SchulLV-PLUS!
monatlich kündbarSchulLV-PLUS-Vorteile im ÜberblickDu hast bereits einen Account?
1
a)
- weniger Verkehr
- geringere Luftdichte (bremst Flugzeug weniger stark ab)
b)
- einen lauten Knall
- zerbrochenes/beschädigtes Glas
c)
- über dem Meer
- weit entfernt von bewohnten Gebieten / über unbesiedelten Gebieten
d)
Die Ausgaben für Treibstoff überstiegen die Einnahmen (durch den Flug).
e)
aufgrund eines (Flug-) Unglücks/Unfalls
f)
Passagierzahlen gingen zurück
2
a)
- charity run for orphans in Brazil
- local companies donate money
b)
- if you run, no lessons that day
- you get help to find sponsor
c)
- class which/that runs longest distance gets prize
- catering by fifth graders' parents